برای تماس کلیک کنید

به وب سایت سما تشخیص آریا خوش آمدید.

جستجوی پیشرفته
جستجوی عینی کلمه
جستجو در محتوا
جستجو در عنوان
دنبال محصول یا مطلبی میگردید؟ در این کادر جستجو کنید

عوامل سرطان سینه در مردان و تشخیص آن

سرطان سینه در مردان:

سرطان سینه در مردان بیماری بسیار نادری است. این امر مربوط به کمتر بودن بافت پستانی و ترشح میزان کمتری از هورمون هایی همچون استروژن که سرطان سینه را تحت تاثیر قرار می دهد در مردان می باشد. مردان مانند زنان دارای مقدار کمی بافت پستان می باشند که دارای چند مجراست که توسط بافـت پستــــان احاطه شده است. در دوران بلوغ زنان بافت سینه شروع به رشد می کند که در مردان این رشد انجام نمی شود و همان مقدار کم بافت پستان ممکن است به این سرطان دچار شود. این بیماری بیشتر مردان بالاتر از 65 سال را درگــیر می کند و در میان مردان جــوان بسیار نــادر است. با توجه به میزان پایین سرطان پستان در مردان قاعدتاً بررسی توسط خود فرد از نظر وجود توده بنظر کافی است و نیازی به غربالگری نیست زیرا تشخیص توده درقفسه سینه مردان بسیار آسان است.

 

انواع مختلف سرطان سینه در مردان:


  • سرطان مجاری : سرطانی که از مجاری شیر شروع می شود و تقریبا بیشتر سرطان های سینه در مردان، از نوع مجاری است.
  • کارسینوم لوبوولار : سرطانی که از غدد تولید کننده شیر شروع می شود . این نوع سرطان در مردان بسیار نادر است زیرا تعداد کمی لوبول در بافت پستان مردان وجود دارد.
  • بیماری پاژ : این سرطان در نوک سینه و از انواع نادر سرطان پستان است که با احتمال بسیار اندک در مردان ایجاد می شود.


عوامل ابتلا به سرطان سینه در مردان:


خطــرات مربوط به سرطـان سینه در مردان به میزان قابل توجهی با خطرات این بیماری در زنان متفاوت است. برای زنان فاکتورهای عمده ابتلاء به سرطان سینه ، شامل تاریخچه خانوادگی، قرار گرفتن در معرض هورمون ها درطول زندگی و سن مراحل بیولوژیک متفاوت -مانند اولین دوره قاعدگی، زایمان ویائسگی است می باشد، اماعواملی که خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش می دهند عبارتند از:

  1. سن بالا: با افزایش سن خطر ابتلا به سرطان سینه افزایش می یابد.
  2. قرارگرفتن در معرض استروژن: اکثر داروهای مربوط به استروژن مانند داروهای مورد استفاده در هورمون درمانی که برای سرطان پرستات مصرف می شود، خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.
  3. سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده شما مبتلا به سرطان پستان باشد احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود. برخی از مردان ژن غیر طبیعی (جهش یافته) را از والدین خود به ارث می برند که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد. جهش در یکی از چندین ژن به ویژه ژنی به نام BRCA2 مردان را در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به سرطان پستان و پروستات قرار می دهد.
  4. سندروم کلاینفلتر: این سندروم ژنتیکی زمانی اتفاق می افتد که پسران با ییش از یک نسخه از کروموزوم X متولد شود. این سندروم باعث رشد غیر طبیعی بیضه ها می شود. در نتیجه مردان مبتلا به این سندروم میزان کمتری از برخی هورمون های مردانه (آندروژنها) ومیزان بیشتری از هورمون های زنانه مانند استروژن را تولید می کنند.
  5. بیماری کبد: برخی شرایط خاص مانند سیروز کبدی می تواند باعث کاهش هورمون های مردانه و افزایش هورمون های زنانه شود و خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.
  6. چاقی: چاقی با مقادیر بالاتر استروژن در بدن همراه است که خطر ابتلا به سرطان پستان در مردان را افزایش می دهد.
  7. بیماری های بیضه: داشتن بیضه ملتهب یا جراحی و برداشتن بیضه می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد.

  • تشخیص سرطان پستان در مردان :

بطور معمول همان تکنیک های مورداستفاده برای تشخیص سرطان درزنان ، شامل معاینه با دست ، ماموگرافی، سونوگرافی و بیوپسی در مردان نیز بکار می روند. متاسفانه بیشتر مردان فکر نمی کنند دچار سرطان سینه شوند و تشخیص این بیماری معمولا موجب حیرت آنها می شود.
در مراحل بعدی برای تشخیص دقیق تر انواع سرطان سینه در مردان هم مانند زنان ، تستهای تکمیلی پاتولوژی مثل ایمونوهیستوشیمی، CISH و FISH مورد استفاده قرار می گردد.
در یک پژوهش برای بررسی بیشتر در مورد سرطان سینه در مردان از دو نوع تست تشخیصی، ایمونوهیستوشیمی و تست PAM50 استفاده گردیده و با آزمون دقیق فیشر، ارتباط نتایج این دو تست و زیر گروه های سرطانی مورد بررسی قرار گرفت.
بیماری سرطان سینه در مردان عموما یک بیماری لامینال و دارای گیرنده های هورمونی مثبت است . در این مطالعه از تست PAM50 استفاده شد تا به ناهمگنی های ژنتیکی مولکولی در سرطان سینه در مردان پی برده شود. در تست ژنومیکی PAM50 نمونه ای از تومور سرطانی را آنالیز کرده تا میزان و فعالیت ژن های مد نظر و گیرنده های هورمونی مثبت ، در مراحل ابتدایی سرطان سینه مورد بررسی قرار گیرد.
برای انجام این بررسی نمونه هایی از جراحی های تومورهای تهاجمی و بدخیم از آزمایشگاههای پاتولوژی کشور اسپانیا جمع آوری شد.
برای رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی از آنتی بادی های ER-PR-AR-Her2-CK5/6-EGFR-Ki67 استفاده شد. از نمونه 78 بیمار، بافت حدود 59 نفر (76%) ، تومورکافی برای طبقه بندی در هر دو روش IHC و PAM50 را داشتند.

ویژگی بیمارها و نمونه های آنها به شرح زیر می باشد:

  • میانگین سنی حدود 63 سال.
  • 54% بافت توموریزرگتر از 2 سانتی متر.
  • 46% از نوع گرید1.
  • 44% گره های لنفاوی مثبت گزارش شده بودند.
  • 51% از شیمی درمانی) (CHT استفاده کرده بودند.
  • 80% با هورمون تراپی (HT)درمان شده بودند.
  • 41% هر دو درمان HT و CHT را استفاده کرده بودند.

نتایج روش ایمونوهیستوشیمی این نمونه ها عموما به این شکل بود :

ER (97%) – PR (86%) – AR (90%) → Positive

HER2 (100%) – CK5/6 (97%) – EGFR (80%) → Negative

Ki67 > 14 56% → بیانی متعادل

وقتی نمونه ها در این پژوهش با تست IHC و PAM50 گروه بندی شدند،این نتایج به دست آمد :

  1. بیشتر نمونه ها از نوع Luminal B( پیش آگهی ضعیف‌تر و ریسک بالاتر) بودند. حدود (63%PAM50 و 54%IHC)
  2. حدود (32%PAM50 -43%( IHC از نوع Luminal A بودند (دارای بهترین پیش‌آگهی) . میزان بهبودی در این نوع از سرطان به نسبت بالا و میزان بازگشت نیز پایین است.
  3. تنها 3% تست ایمونو هیستوشیمی و 5 درصد تست PAM50 از نوع Luminal نیستند.

نتایج پژوهش :


1. ارتباط هماهنگ و قوی بین تشخیص و یافته ها در تستهای ایمونو هیستوشیمی و PAM50 دیده شد . ضریب P-Value بدست آمده در تست دقیق فیشر در حدود 0.007 می باشد.

2. در مقایسه با سرطان پستان زنان که در آن یک سوم موارد غیر مجرایی هستند ، یافته های ما نشان می دهد که سرطان پستان در مردان عمدتا یک بیماری مجرایی (Luminal) ژنومی است و بسیاری از تومورها در مردان هورمونی هستند و پس از جراحی بامسدود کننده های هورمونی -مانند تاموکسی فن- تحت درمان قرار می گیرند.


تحقیقات بیشتری برای شناسایی دلیل کمبود زیرگروههای غیر مجرا در سرطان پستان در مردان و غلبه زیر گروه B مجرا مورد نیاز است.

این مقاله با استفاده و ترجمه مطالب لینکهای زیر تهیه شده است .

اسکرول به بالا