برای تماس کلیک کنید

به وب سایت سما تشخیص آریا خوش آمدید.

جستجوی پیشرفته
جستجوی عینی کلمه
جستجو در محتوا
جستجو در عنوان
دنبال محصول یا مطلبی میگردید؟ در این کادر جستجو کنید

نگاهی به آمار سرطان، در ایران و جهان

آخرین آمارهای جهانی منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی(WHO) درباره ی سرطان:

  • سرطان دومین علت مرگ و میر جهانی است و مسئول مرگ و میر سالیانه 9.6 میلیون نفر در سال 2018 است. در جهان، حدود یکی از شش مرگ رخ داده ناشی از سرطان است.
  • شایع ترین سرطان ها عبارتند از:
  • ریه (2،09 میلیون مورد)، پستان (2،09 میلیون مورد)، کولورکتال (1.80 میلیون مورد)، پروستات (1.28 میلیون مورد)، سرطان پوست (غیر ملانوم) (1.04 میلیون مورد)، معده (1.03 میلیون مورد)
  • شايعترين علل مرگ توسط سرطان عبارتند از سرطان های: ریه (1،76 میلیون مرگ)، کولورکتال (862000 مرگ و میر)، معده (783 هزار مرگ)، کبد (782000 مرگ و میر)، پستان (627000 مرگ و میر)
  • تقریبا 70 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد وجود دارد.
  • حدود یک سوم مرگ و میر ناشی از سرطان به علت 5 خطر عمده رفتاری و رژیم غذایی است: شاخص توده بدنی بالا، مصرف میوه و سبزی کم، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف دخانیات و مصرف الکل.
  • استفاده از دخانیات مهمترین عامل خطر برای سرطان است و باعث نزدیک به 22٪ مرگ و میر های  ناشی از سرطان است.
  • در سال 2017، تنها 26 درصد از کشورهای کم درآمد گزارش دادند که خدمات پاتولوژی در بخش دولتی در دسترس عموم قرار دارد. در حالی که این رقم در کشورهای با درآمد بالا به بیش از 90 درصد می رسد.
  • تأثیر اقتصادی سرطان قابل توجه و در حال افزایش است. کل هزینه اقتصادی سالانه سرطان در سال 2010 در حدود 1.16 تریلیون دلار تخمین زده شد.
  • فقط 1 کشور از 5 کشور با درآمد پایین و متوسط، اطلاعات لازم برای انجام سیاست های ضد سرطان را دارا هستند.

آخرین آمار های ارائه شده از ابتلا به سرطان در ایران:

به نقل از ایرنا، رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید: سالانه ۱۱۲ هزار نفر در کشور به انواع سرطان مبتلا می شوند و این بیماری تا ۱۵ سال آینده علت ۸۰ درصد مرگ و میرها را در ایران خواهد بود. علی مطلق با بیان اینکه سرطان بعد از بیماریهای قلبی و عروقی دومین علت مرگ و میر را در جهان شامل می شود، افزود: سرطان در ایران رو به افزایش است. به طوری که به ازای هر ۱۰ هزار نفر در مردان ۱۷۷ نفر و در زنان به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۴۰نفر به این بیماری مبتلا هستند. رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: شیوه زندگی نامناسب، فعالیت بدنی ناکافی، مصرف کم میوه ها و سبزیجات و افزایش مصرف سیگار، الکل و غذاهایی که حاوی چربی هستند، از دیگر علل بروز سرطان هاست. رئیس اداره مبارزه با سرطان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه ملی مدیریت سرطان از سال ۹۲ طراحی و تا سال ۱۴۰۰ برنامه ریزی شده است، تصریح کرد: این برنامه با نظرات سازمان جهانی بهداشت و نخبگان و صاحبنظران تدوین شده و اجرایی می شود. به گفته مطلق، ۴۰ درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند و با تشخیص به موقع بیش از ۸۰ درصد این بیماری ها درمان می شوند.   منابع: www.who.int www.asriran.com
پیمایش به بالا