برای تماس کلیک کنید

به وب سایت سما تشخیص آریا خوش آمدید.

جستجوی پیشرفته
جستجوی عینی کلمه
جستجو در محتوا
جستجو در عنوان
دنبال محصول یا مطلبی میگردید؟ در این کادر جستجو کنید

استفاده از آنتی بادی SATB2 در تشخیص سرطان روده

ایمونوهیستوشیمی و سرطان

 

یکی از شایع ترین سرطانهای دستگاه گوارش در ایران و سایر نقاط جهان سرطان کولورکتال)(colorectal)(روده) است. سرطان کولورکتال چهارمین علت منجر به مرگ بر اثر سرطان در سرتاسر جهان میباشد. سالانه ۴ هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر سرطان روده بزرگ از دست می دهند و ۷ هزار بیمار جدید به شمار مبتلایان در کشور افزوده می شود. ایمونوهیستوشیمی(IHC) یک راه حل مهم و کاربردی برای اطلاعات بالینی و مورفولوژی بوده و می توان گفت ابزاری ارزشمند برای تشخیص سرطان در پاتولوژی می باشد.

استفاده از آنتی بادی SATB2 درتشخیص سرطان روده

 

پیشرفت های اخیر در درمان و تشخیص سرطان روده  (CRC) موجب افزایش قابل توجهی در بقاء عمر بیمار ( حدود 5 سال) شده است. همچنین این پیشرفت ها باعث کاهش آمارابتلا به CRC (سرطان روده) در بیماران مبتلا به متاستاز کبدی شده است.

آنتی بادی SATB2 در بافت های نرمال ، تمامی سلول های غدد لنفاوی ، دستگاه گوارش، آپاندیس و روده  یافت می شود ولی اخیراً دیده شده استفاده از آنتی بادی SATB2 در تشخیص سرطان دستگاه گوارش و به خصوص  روده در بافت های توموری به عنوان یک مارکر اختصاصی در نظر گرفته شده است.

هدف از استفاده از این آنتی بادی

 

هدف از مطالعاتی که بر روی این آنتی بادی انجام شده است شناسایی پتانسیل بالقوه مارکر SATB2  در منشاء متاستازهای کبدی است. متاسفانه، متاستازهای کبدی با ابتلا به CRC (سرطان روده) اغلب الگوهای هیستولوژیک سرطان های دیگر را با سایر ریشه های اولیه، و همچنین کلانژیوکارسینوما تقلید می کنند. به عنوان مثال، متاستازهای کبدی CRC (سرطان روده)معمولا لوله ای هستند، اما ممکن است مزانین، پیگمنت حلقه، پاپیلاری، کیستیک یا بدون تشخیص باشند. بنابراين تمايز متاستاز کبدي CRC (سرطان روده) و ديگر انواع آدنوکارسينوم ها مي تواند دشوار باشد. برای حل این مشکل تکنیک هاي تشخيصي رنگ آميزي ايمونوهيستوشيمي (IHC) مورد نياز است.
مارکرهای ایمونوهیستوشیمی نقش مهمی در تمایز CRC متاستاتیک و یگر انواع آدنوکارسینوما در کبد دارد. به خوبی شناخته شده است که CRC ها(سرطان روده) معمولا  (CK20) و homeobox 2 (نوع CDX2) را نشان می دهند.

با وجود اینکه CK20 یک آنتی بادی بسیار حساس است اما در چند نوع دیگر آدنوکارسینوم نیز بیان می شود. مارکر CDX2 در تشخیص CRC های متاستاتیک مفید است اما مارکری غیر اختصاصی است و می تواند در کلانژیوکارسینوم، سرطان معده و تومورهای موکینوس تخمدان هم بیان شود.
به طور کلی، پروتئین SATB2 که تازگی برای تستهای تشخیصی به صورت روتین استفاده می شود یک آنتی بادی تخصصی مفید و کاربردی است، به ویژه هنگامی که در ترکیب با CK20 و CDX2 استفاده می شود که باعث شناسایی منبع CRC (سرطان روده)برای متاستازهای کبد در بافت بیوپسی کبد می شود.

استفاده از آنتی بادی SATB2 در تشخیص سرطان روده

تصویر بزرگ شده رنگ آمیزی هسته ای SATB2  در سلول های توموری در سرطان روده بزرگ

antibody satb2 ihc

بیان SATB2، CK20 و CDX2 در بافت بیوپسی کبد

آنتی بادی ایمونوهیستوشیمی satb2

الگوی رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی در سرطان کولورکتال (A) ، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با آنتی بادی CK7 ،

رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با آنتی بادی CK20 ، رنگ آمیزی ایمونوهیستوشیمی با آنتی بادی SATB2

منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235239641830001X

شرکت سما تشخیص آریا ارائه دهنده ی انواع آنتی بادی های ایمونوهیستوشمی می باشد.

شما می توانید برای دسترسی به لیست آنتی بادی های سماتشخیص به بخش محصولات مراجعه نمایید.

اسکرول به بالا